In het kwaliteitsvak is één van de meest fascinerende ontwikkelingen van de afgelopen jaren de totstandkoming van kwaliteitsinformatie op basis van prestatie-indicatoren en cliëntervaringen. De zoektocht naar echte uitkomsten van zorg is de laatste jaren met verve ingezet vanuit het ministerie van VWS en de IGZ (bureau programma Zichtbare Zorg). Transparantie is het doel. Cliënten, zorgverzekeraars en Inspectie moeten van de kwaliteitsinformatie op aan kunnen. Zorgaanbieders zelf moeten er de kwaliteit van de zorg mee kunnen sturen en verbeteren. Per sector worden in hoog tempo sets zorgvuldig gekozen prestatie-indicatoren ontwikkeld. Dit proces wordt aangestuurd door stuurgroepen. Inmiddels zijn in diverse sectoren de eerste ervaringen opgedaan met de meting van indicatoren en het afnemen van vragenlijsten. In dit artikel staat centraal het proces waarin kwaliteit wordt gemeten. Een proces dat moet leiden tot betrouwbare kwaliteitsinformatie. Anders dan in het financiële domein het geval was, is er veel minder tijd om met dit proces een traditie op te bouwen.