
Prestatie-indicatoren zijn in, ook bij het Ministerie van VWS. In de afgelopen drie jaar ontwikkelde VWS een raamwerk voor sectoroverstijgende prestatie-indicatoren voor de Nederlandse gezondheidszorg. Patiëntenervaringen is één van de domeinen waarop indicatoren ontwikkeld moeten worden. Door de jaren heen zijn veel meetinstrumenten ontwikkeld waarmee patiëntervaringen en -tevredenheid gemeten zijn. Hierdoor beschikken consumenten/patiënten over verschillende bronnen die soms tegenstrijdige informatie opleveren. Voor instellingen is het door de hoeveelheid aan verschillende onderzoeken niet altijd mogelijk te bepalen waar zij hun aandacht op moeten vestigen. Ten slotte is het voor VWS onmogelijk om op basis van deze verschillende metingen sectoroverstijgende uitspraken te doen over patiëntenervaringen met de gezondheidszorg. De vraag is nu op welke manier er zowel voor de consument/patiënt, als voor instellingen eenduidige informatie beschikbaar kan komen die tevens geschikt is om uitspraken te doen over de Nederlandse gezondheidszorg als geheel.