Het continu verbeteren van kwaliteit van zorg blijkt in de praktijk erg lastig. Meten, analyseren en verbeteren van resultaten van de zorgverlening kreeg op de verpleegafdelingen in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) onvoldoende prioriteit omdat het als extra activiteit naast de dagelijkse zorg werd gezien. Bovendien werden de kwaliteitsactiviteiten vaak ad hoc ingezet, omdat een systeem ontbrak waarin continu verbeteren verankerd was. Hierdoor was er geen goed zicht op de geleverde kwaliteit en kon er onvoldoende worden gestuurd op continue verbetering van kwaliteit. Desondanks zijn er veel succesvolle verbeterprojecten in het JBZ gerealiseerd. Helaas zien we daarbij dat het vasthouden en blijvend verbeteren van resultaten moeilijk zijn. Een succesvol project in het verleden blijkt geen garantie voor de toekomst te bieden. Het JBZ heeft naar aanleiding daarvan de Kwaliteitskalender ontwikkeld, die moet bijdragen aan betere monitoring, zodat meten en continu verbeteren integraal onderdeel worden van de dagelijkse zorg.